10 koraka do uspješnog dojenja
Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) i UNICEF prije dva desetljeća ocijenili su da je svijet krenuo prema velikom nekontroliranom eksperimentu, u kojemu je sve manje djece na prirodnoj prehrani.
Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) i UNICEF prije dva desetljeća ocijenili su da je svijet krenuo prema velikom nekontroliranom eksperimentu, u kojemu je sve manje djece na prirodnoj prehrani. Ubrzo se počelo upozoravati da to ostavlja posljedice na zdravlje djece i majki, o čemu govori i poseban prilog u ovom broju o utjecaju dojenja na zdravlje djece i majki. Upravo iz tih razloga, navedene međunarodne organizacije pokrenule su program promicanja dojenja pod nazivom "10 koraka do uspješnog dojenja", a ona rodilišta koja ispunjavaju te kriterije nakon ocjenjivanja dobivaju prestižan naziv Rodilišta prijatelji djece.
Program je zahvaljujući UNICEF-u pokrenut i u Hrvatskoj 1993. godine, da bi do 1999. 15 rodilišta dobilo taj naziv. No, program je prekinut zbog kršenja Međunarodnog pravilnika o načinu reklamiranja nadomjestaka za majčino mlijeko u paketu Sretna beba, čime je napravljena neprocjenjiva šteta prirodnoj prehrani djece u Hrvatskoj. Istraživanja su pokazala da se nakon toga smanjivala stopa dojene djece u Hrvatskoj. U suvremenim preporukama Svjetske zdravstvene organizacije i UNICEF-a ističe se da je potrebno isključivo dojiti djecu do šest mjeseci, a zatim uz nadohranu tijekom prve godine, a posebno u nepovoljnim socijalnim uvjetima i kroz drugu godinu života. Nažalost, prema nekim lokalnim istraživanjima, u Hrvatskoj je samo 30 posto dojene djece do šest mjeseci, a prema istraživanjima koje je proveo UNICEF u 2006., vidljivo je da je zdravstvena kultura stanovništva u odnosu na dojenje neprimjerena realnoj podršci majkama za dojenje. Iz tih razloga definiran je novi program promicanja dojenja u Hrvatskoj. U akciji je veliku financijsku pomoć UNICEF-u pružila Zagrebačka banka, te je definiran program potpore pod nazivom "Zajedno od početka". U cilju realizacije nove zdravstvene kulture i prirodne prehrane djece kao najboljeg načina za osiguravanje zdravlja, veliku pomoć mogu pružiti i sredstva informiranja, čemu se priključio i renomirani časopis Vaše zdravlje.
Majčino mlijeko najbolja je hrana
Majčino mlijeko najbolja je hrana za dojenče. Potpuno je prilagođeno djetetovim potrebama, jer sadržava više od 200 sastojaka, među kojima su i brojne obrambene tvari koje štite dijete od upala i bolesti. Sastav majčina mlijeka jedinstven je i neponovljiv te se ne može postići nikakvim tehničkim postupcima. Brojna znanstvena istraživanja dokazala su da dojenje pozitivno utječe na zdravlje djeteta i majke.
Dojenje i zdravlje djeteta
-
Dojena djeca, osobito ona koja su tijekom prvih šest mjeseci hranjena samo majčinim mlijekom, manje obolijevaju od upala probavnog, mokraćnog i dišnog sustava i upala srednjeg uha.
-
Dojena djeca imaju bolji odgovor organizma na cjepiva protiv difterije, tetanusa, hripavca, dječje paralize i na cjepivo koje štiti od upale bakterijom Hemophilus influenze.
-
Dojena djeca rastu baš onako kako bi trebala. Manje su sklona prekomjernoj tjelesnoj težini u odrasloj dobi i bolestima srca i krvnih žila.
-
Manja je učestalost alergijskih bolesti: astme i ekcema (kožnog osipa).
-
Manji je rizik od šećerne bolesti ovisne o inzulinu.
-
Manji je rizik od sindroma iznenadne dojenačke smrti.
-
Kod dojene djece razvoj čeljusti i zuba je pravilniji.
-
Dojena djeca imaju veću inteligenciju, bolji psihomotorni, emocionalni i društveni razvoj.
-
Dojenje uspostavlja bliski kontakt majke i djeteta te im omogućuje da uče jedno o drugome.
-
Dojenjem svojem djetetu dajete osjećaj topline, sigurnosti i zaštićenosti.
-
Dojenje je najbolja odluka za budućnost.
Dojenje i zdravlje majke
-
Majke koje doje imaju manju učestalost pojave raka dojke i raka jajnika.
-
Nakon poroda, maternica se brže smanjuje i vraća na veličinu kakva je bila prije poroda.
-
Manja je učestalost slabokrvnosti (anemije).
-
Dojenje pridonosi bržem gubitku i vraćanju poželjne tjelesne težine nakon poroda.
-
Manja je mogućnost nove trudnoće za vrijeme dojenja (kontraceptivni učinak).
-
Dojenje smanjuje rizik od osteoporoze (gubitka koštanog tkiva) u kasnijoj životnoj dobi.
-
Majke koje doje imaju veću razinu samopoštovanja te izraženiji osjećaj bliskosti i povezanosti s djetetom.
Stranica:
[1]
2
3
»
|