Akrilamid povećava rizik za rak bubrega
Konzumacija akrilamida, kemijskog spoja prisutnog u pomfritu, grickalicama i kavi, može povećati rizik za rak bubrega, tvrde nizozemski znanstvenici.
Istraživači sa sveučilišta u Maastrichtu napominju u American Journal of Clinical Nutrition kako je uočeni rizik posebno izražen kod pušača. Akrilamid se nalazi "pod povećalom" još od 1994., kad je klasificiran kao vjerojatni ljudski karcinogen. Vjerovalo se da je ključna izloženost akrilamidu iz okoliša, primjerice kroz dim cigareta ili kozmetiku. Međutim, 2002. švedski su znanstvenici otkrili prisutnost akrilamida u hrani bogatoj ugljikohidratima koja se priprema na visokim temperaturama. Daljnja istraživanja utjecaja akrilamida na rizik za razvoj raka imala su miješane rezultate. U novoj, 13-godišnjoj studiji sudjelovalo je više od 120.000 ispitanika u dobi od 55 do 69 godina. Pokazalo se da osobe koje dnevno unose 40 mikrograma akrilamida (količinu koja je prisutna u približno 150 grama pomfrita) imaju čak 59 posto veći rizik obolijevanja od raka bubrega nego ispitanici koji su konzumirali najmanju količinu akrilamida. Na svakih 10 mikrograma akrilamida rizik za rak bubrega povećavao se za 10 posto. Za većinu ispitanika jedan od glavnih izvora akrilamida bila je kava. Istraživači vjeruju da objašnjenje dobivenih rezultata leži u sposobnosti metabolita nastalih razlaganjem akrilamida u organizmu da uzrokuju oštećenja DNK. Stručnjaci preporučuju ograničavanje konzumacije namirnica koja sadrže akrilamid, te pripremanje hrane poput krumpira, tosta i kolača na temperaturi nižoj od 175°C.
Izvor: http://www.plivazdravlje.hr
|